jump to navigation

Massor av ”prylar” 12 januari 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Jag minns när jag var alldeles nyutexaminerad som operations-sjuksköterska. Man har genom utbildningen visserligen fått en bra grund att stå på MEN man har ju ingen erfarenhet alls att falla tillbaka på. Man är liksom helt naken. Mycket rutinarbete saknas och det är många sammanhang man inte har koll på ………… liksom en hel del instrument och material!!

På en operationsavdelning finns MASSOR av grejer ska ni veta. Bara inom ortopedin finns det miljarder saker; borrar, sågar, mejslar, prylar, hammare, filar, polygriper, hakar, gängtappar, borrbyxor, chuck-nycklar mm mm.

När jag stod på pallen som ny operationssjuksköterska bad den Ortoped som jag jobbade med om en ”pryl”. -Kan jag få en pryl, Anna! sa han. Jag (som ju inte visste vad en pryl faktiskt är!) brast ut i skratt, trodde nämligen att han skämtade med mig, och svarade skrattande; Men herregud …. här finns ju massor av prylar överallt!!!!

Den blick jag fick av honom gjorde att jag snabbt tystnade och bad den passande undersköterskan om en pryl.

//Bye bye Anna

Kommentarer»

1. Bengt Wallman - 12 januari 2009

Hej Opsyrror! Hittade er blogg idag. Mycket bra!
Jag håller igång Sveriges första och enda(?) blogg om den medicintekniska branschen, MedTechbloggen; http://www.nordicmedicaladvisor.se/blog Ni är varmt välkomna som Gästbloggare och Kommentatorer!
Kör så det ryker!

guran69 - 12 januari 2009

Kul att du hittade oss! Härligt att ha någon annan pionjär att inspireras av! Vilket skönt driv du har i din blogg. /Maria

2. Hannah - 12 januari 2009

Roligt att följa eran vardag. Har alltid varit intresserad av sjukvården. Men har valt att inte utbilda mig inom det.

3. annakempe - 12 januari 2009

Hej Hannah,
Roligt att du läser vår blogg. Hoppas att du, liksom vi, har hittat ett intressant jobb som du trivs med.
// Anna

4. MedTechbloggen » Blog Archive » Gästbloggare: Ann Ohlsson, Risk Management - 17 januari 2009

[…] ta reda på vad som ligger bakom mänskliga tillkortakommanden, mänsklig sårbarhet, glömska, missuppfattningar mm, listan över mänskliga brister, kan göras lång. Ta reda på vad som påverkar användaren! […]

5. Nyfiken - 20 januari 2009

Vad nyfiken jag blir; snälla tala om vad en pryl är för oss som faktiskt inte vet!

6. annakempe - 21 januari 2009

Hej ”Nyfiken”!
Självklart ska jag tala om vad en pryl är …. 🙂 … det är en vass syl, en spetsik spik med handtag. Med den kan man pressa fram ett hål i ben som gör det lättare att sy med nål och tråd igenom benet.

Ha det gott! Hälsningar Anna

7. Nyfiken - 21 januari 2009

Tack!

8. Jenny - 07 februari 2009

Ja då får jag väl bjuda på en goding som jag som nybliven opsyrra kläckte ur mig under en (iallafall för mig) stressig op häromdagen. Operatören bad om en ny handske då han osterilat vänsterhanden, varpå jag säger till passen: kan jag få en ny vänsterhandske till X… först blev det tyst i salen men sen säger operatören till passen: ta den som ligger i det VÄNSTRA skåpet… Tur man kan garva åt sig själv emellanåt =)


Kommentera

