jump to navigation

-Talking to me?!? 20 januari 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Hej,

Häromdagen var jag med om en tracheotomi och kom osökt att tänka på ett ”hör-fel” jag upplevde när jag var alldeles ny som operationssjuksköterska. När man är ny blir det många ”hör-fel” och ”förstå-fel”.

Måste berätta:  Som ny är man alldeles inne i sin egen ”bubbla”, dvs man ser bara sitt instrumentbord och ass-bord, man plockar och räknar sina instrument, lägger upp dem snyggt och räknar igen och igen och igen …. Det övriga som samtidigt händer på salen har man inte riktigt samma koll på … i vilken ordning saker sker, vem som gör vad osv.

Jag minns att patienten var sövd och att personerna i det övriga op-teamet var väldigt glada, de skämtade och skrattade. Plötsligt sade någon till en annan:  – Talking to me?? (På så’n där bruten asiatiska liksom). Och just detta var bara det jag hörde: Tåki-to-mi??  Jag fick panik och tänkte: -Herregud, vad är en tochotomi?? -Var går man in då??

Måste erkänna att jag är en fegis. Jag bet mig i läppen, min fråga hängde där ett tag men jag släppte aldrig ut den. Och tur var väl det ……  men ….hmm… så där i efterhand ….. det hade ju förstås blivit lite roligt också.

// Anna 🙂

Kommentarer»

1. Pernilla - 31 januari 2009

Haha.. Förståelse-fel kan vara riktigt roliga.. Jag jobbar på AKM och läste ett BÖS-svar när jag var ny på jobbet.. Läste det högt för dem jag jobbade med (får höra det än idag).. Gastomt i tarmarna.. Och jag sa det just som det inte skulle vara.. Ingen fattade nåt – men gåtan löste sig när jag kom på att det var tomt på gas.. Felbetonade ord kan bli rätt skoj..


Kommentera

