jump to navigation

Guldkanten på op-syrrans arbete 23 januari 2009

Posted by guran69 in dagbok.
trackback

Vill också propagera för det perioperativa samtalet. Som op-syrra har man ju världens roligaste jobb men det kan faktiskt bli ännu roligare om man tar tag i den här biten med perioperativa samtal.

När jag började som operationssköterska för ca 10 år kände jag mig ganska vilsen i mina nya yrkesroll, hade ju jobbat ett antal år som sjuksköterska på avdelning och AKM, hade koll på patienterna, tyckte om patienterna och kontakten med dem. Nu jag plötsligt fjättrad, instängd bakom ett munskydd, sterila handskar och en ful mössa! Inte lätt att sitta på sängkanten och trösta oroliga patienter då! Tänkte nästan ge upp min nya vidareutbildning ett tag …men chefen där jag arbetade då, i Lindesberg(Hej alla i Linde om ni läser det här!) hade gjort upp med opsyrrorna att de skulle arbeta med det perioperativa samtalet. Och det räddade mig!! Att lära sig alla instrument och ingrepp är svårt, att var instängd hela dagarna är också svårt( även om de olika ingreppen är oerhört spännande att lära sig), men att gå och prata med patienter det var ju lätt. Det hade jag ju gjort i alla år innan. Och så roligt det blev på operationsdagens morgon när jag hade bekantat mig med ”min” patient, han eller hon kände igen mig bland alla främmande människor i mössor och likadana kläder. Och så roligt efteråt att få träffa patienterna man haft hand om dagen innan, se hur pigga de faktiskt ser ut, och så glada de blir när man kommer!

Här i Falun har vi haft ett projekt om perioperativt arbete som tyvärr inte har haft så stor genomslagskraft varken bland anestesisköterskor eller op-sköterskor, men vi är några entusiaster som kämpar på .

Visst är det svårt att få tiden att räcka till många gånger, men tar man det som en rutin i sitt arbete gärna från början när man är ny, då vill man aldrig sluta med det perioperativa arbetet!

Annie W Operationssköterska

!

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

