jump to navigation

Häftig och häftig …. 31 januari 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Hej,

Har precis kommit hem från ett arbetspass idag lördag. Det var ett bra pass, med lagom många akuta ingrepp som behövdes opereras. När vi arbetar kvällar o helger kan vi ställas inför svåra akuta situationer. Men lika ofta är det helt odramatiska ingrepp som utförs.

Det är förstås oerhört tillfredsställande för ett op-team att utföra akuta o svåra operationer där resultatet blir att man faktiskt räddar liv. Det ger många gånger en adrenalinkick som kan kännas ”häftig”.

Å andra sidan kan man komma att uppskatta de operationer som inte direkt är livräddande, men som ökar livskvaliteten för patienterna. Det finns en mängd sådana och jag tänker t ex på de kvinnor som får genomgå en s k inkontinens-operation. Ofta har de lidit av inkontinens under många år innan de kommer till oss, och när operationen är klar utbrister de flesta;  -Oj, det här gick ju jätte-bra. Hade jag vetat det här så hade jag gjort detta för längesedan!!  I dessa ögonblick känner jag mig också ”häftig” och jätte-nöjd med mitt arbete.

// Bye bye Anna 🙂

Kommentarer»

1. Christina Etén Bergqvist - 10 februari 2009

Hej!

Förutom att jobba som op-ssk är jag studie-ssk på KKOP och gör 1-års resp 5-årsuppföljningar på inkontinensopererade kvinnor.
Håller med om att det är fantastiskt att livskvalitet kan förändras så till det bättre för dessa kvinnor.
SÅ många av dem säger ”Jag har fått ett nytt liv”. Så det är inte bara de stora spännende operationerna som gör vårt jobb så bra – även det lilla är guld värt!


Kommentera

