jump to navigation

En dag i februari 03 februari 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Hej!

Har kommit hem efter en riktigt härlig arbetsdag. Det är ju så, vissa dagar är bra och andra är ännu bättre, eller hur? Alla i teamet hade en positiv inställning till dagens uppgifter (knäproteser … kul!) och vi arbetade metodiskt och målinriktat. Jag älskar alla knä-instrument!!! Det är så mycket att hålla reda på och jag måste vara super-aktiv hela tiden. Operatören och jag triggade upp varandra till ett infernaliskt super-tempo ….. som sedan inte avtog förrän vid cementeringen då cementen skulle stelna ….. puh, sade vi båda två och torkade svetten ur pannan … not.  När tempot lugnade ner sig började den unga kandidaten som assisterade att ställa lite frågor. Han undrade bl a hur man gör om näsan börjar rinna bakom munskyddet (efter en nysning eller av skratt)?  Jag och operatören tittade på varandra i samförstånd och tänkte nog båda två att … ”okej, han verkar tillräckligt mogen för att höra svaret”.  -Jo, förstår du lille vän, det är bara att gilla läget liksom …… det får rinna ner en bit och … sen så ……ja, du förstår va. … och förresten så är det ju kroppseget material, liksom ….. eller hur. Vi skrattade allihop, men jag undrar fortfarande … -Förstod han verkligen? Kan någon förstå vad vi får stå ut med??? 😉

// Bye bye Anna

Kommentarer»

1. Anna Nilsson - 03 februari 2009

Hej
Jag förstår precis vad ni menar. Vad jag har funderat på är varför det aldrig kliar i ansiktet eller huvudet när man står på en operation men det måste vara att jobbet är så himla intressant, eller? Nödig blir man inte heller, KONSTIGT.
Ha det bra Anna från Jönköping

2. annakempe - 03 februari 2009

Hej Anna,
Tack för din kommentar … kände mig lite tveksam inför mitt snor-inlägg …kan man verkligen skriva om detta? 😉 Inte den mest glamorösa sidan av vårt arbete får vi väl medge, eller hur. Men ”the show must go on” och operationerna är ju så intressanta och väger upp ALLT det ovannämnda. Tycker jag också. Utan tvekan.
// Bye bye Anna

3. Bengt Wallman - 03 februari 2009

Fundera lite i fikarummet; ni kanske kan komma på nåt som tar hand om ”snoret”. Och så säljer ni idén till Mölnlycke! Vad ni ska göra med pengarna får ni bestämma på nästa kafferast! Lycka till!

4. Sonja Samanci - 04 februari 2009

Ha, ha, ha
Jovisst är det kroppseget och därmed inte så farligt att slicka i sig, nu sa jag det du aldrig sa högt. Man kan göra den andra varianten, och även om det inte låter så trevligt så brukar inte folk tycka att är hälften så äckligt, fast det är samma sak, nämligen att dra in snoret när man känner att det är på väg ut ur näsan det är man ju tvungen att svälja eller hur?

Tur att man inte är helnojig för ”kroppsvätskor”. Trots vårt yrke så gäller det att ha en sund inställning till det som faktiskt är normalt och veta när man ska lägga ner krut på steriliteten. Missförstå mig inte nu, vi strävar ju alltid efter det, men ibland kan vi faktiskt gå till överdrift.
Har ett exempel då jag själv nyligen tyckte att jag min vana trogen nog överdrev en del. Hade en akut blödning efter tonsillectomi och det enda doktorn skulle göra var att suga och diatermera. Jag tvättade med sprit och draperade ordentligt. Fick en liten kommentar om detta av doktorn som nog tyckte att jag överdrev då det var ett snabbt och enkelt ingrepp. Dessutom är munnen verkligen inte sterilt område.


Kommentera

