jump to navigation

Elefant i glashus 13 februari 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Hej!

Fick för ett tag sedan några frågor från Katarina som läser sista terminen på ssk-utbildningen i Borås. Hon undrade om det verkligen kunde vara så stimulerande och utvecklande att stå på sin trettioelfte höftprotes?? Och hur känns det att stå dag ut och dag in i ett akvarium?? Blir det inte tråkigt i längden och känner man sig inte väldigt instängd???  Jättebra frågor, tycker jag. Det är nog många som har dessa funderingar inför en eventuell vidareutbildning inom operationssjuksvård.

Jag tycker så här: Visst kan man känna sig lite instängd där på op-salen iklädd röntgenförkläde, op-rock, dubbla handskar, dubbla mössor, munskydd och visir ….you name it …. men när operationen väl sätter igång så glömmer man bort det och fokuserar helt på ingreppet, samspelet med operatören och allt som händer i såret. Tro mig. Och om man, som jag, är väldigt intresserad av just ortopedi så ser man t o m fram emot sin trehundra-trettioelfte höftprotes. Jag lovar 😉

En annan op-syrra med större intresse för kirurgi har säkert en annan åsikt, och då väljer hon också att arbeta mer inom kirurgi-sektionen, tror jag. Vi kan som läkarna ofta inrikta oss på det som intresserar oss mest. Jag som är van att stå på stora märgspiks-operationer där man hamrar och slår, drar och reponerar för allt man är värd, jag känner mig många gånger totalt malplacerade på en liten delikat kärloperation där man måste vara väldigt finlemmad och försiktig i sina rörelser. Jag kan riktigt lida med den stackars kirurgen …. suck. Då känner jag mig som en elefant i ett glashus!! (Skämt åsido, detta kan man förstås träna upp!.)  En riktig ”kirurg-syrra” tycker däremot att kärloperationer är rena himmelriket, oh la la  ….. lite charmigt att vi är olika, eller hur.

Trevlig helg önskar jag alla // Anna

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

