jump to navigation

Op-syrra möter narkos-syrra 16 februari 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Hej!

Har ni operationssjuksköterskor tänkt på hur sällan vi möter på varandra ute i vanliga livet. Jag menar när man träffar okända människor då man befinner sig t ex på semestrar, på diverse tillställningar, på olika aktiviteter, på kalas osv ……och man frågar vad den andre jobbar med …..  ja, alltså ute i vanliga vardagslivet?!

I min värld verkar de flesta jag frågar om vad de gör svara typ …- Ja, jag arbetar som projektledare för bla bla bla bla …. Känner ni igen det?! Hur många gånger har den ni frågar svarat att hon/han arbetar som operationssjuksköterska????????  Ha ha… tänkte väl det …. ALDRIG. Det om något säger ju någonting om hur otroooooligt sällsynta vi är.

Förra året när jag var på en resa träffade jag på en tjej ifrån Norrland (ja, jag vet att det är stort … hmmm, kanske det var Östersund..) som berättade att hon arbetade som narkossjuksköterska. Oj oj oj, vad härligt det var!!! (Jaaaa, jag vet … hon var inte op-syrra …. men narkos-syrra är gott nog för mig, hi hi…) Plötsligt så försvann liksom alla andra människor runt omkring oss och vi befann oss som i en egen tunnel tillsammans. Hon och jag, vi visste precis vad vi arbetade med, vi visste exakt vad den andres arbetsdagar handlade om. Vi visste. Vi förstod. Vi hade ett hemligt samförstånd. Det var så fantastiskt. Att inte alltid behöva förklara vad man gör. Den här tjejen visste. Och jag visste…….. och jag vill att fler ska veta 😉

// Bye bye Anna

Kommentarer»

1. Liselotte Hagander - 17 februari 2009

Hallå kära med-op-systrar!

Vi i Linköping har nog varit lite upptagna med vår blog men självklart ska ni har Kredit för den inspirationskälla som ni är. Med våran blog så står ju Ni för inspirationen och idee´n så tackar gör vi!

Jag hoppas att ni vill besöka oss på http://www.operationsskoterska.blogspot.com där även en länk till er blog finns. Jag hoppas att vi kanske kan utveckla detta samarbete! Vem vet kanske ett arbetsutbyte för att få lite kompetenshöjning!?

Ha det gott!

Liselotte

2. Peter Jonsson - 17 februari 2009

Hej gamla kollegor!
Vilken cool idè med en blogg. Har ju läst en del här utan att ge mig till känna men nu klier jag fram ur ”garderoben”. Jag jobba på centraloperation i Östersund sen 2002. Hälsa alla där jag känner
/Peter

3. Karin - 17 februari 2009

Alltid roligt att läsa er blogg 🙂 Och jag undrar vad för typ av ”jobb-människa” man oftast träffar på när man är ute och reser? Alltså, vilken yrkeskategori finns det flest utav där ute och vilka möter vi ofta? Är ju faktiskt sällan man träffar på ”sitt eget slag” vilket jobb man än har? Är det vanligast att man stöter på projekt-ledare tro? Eller lärare kanske? haha, kul tanke.

4. annakempe - 17 februari 2009

Hej Liselotte,
Alltid rolig att få inspirera …. grattis igen till er fina blogg. Vi ska också länka till er, och ja, varför inte spinna vidare med någon form av samarbete. Vi lurar på det, eller hur! Ha det gott! // Anna

5. annakempe - 17 februari 2009

Karin, intressant diskussion, eller hur? Vilken yrkeskategori är vanligast? Du är nog nära sanningen med lärare, det känns så. I mitt fall gäller även projekt-ledare … hi hi…. men jag förstår sällan vad de gör 🙂 Kanske ett ämne att genomföra en seriös studie på? // Hälsn Anna

ingerla - 19 februari 2009

Hej Peter!
Kul att du följer vår blogg och roligt att du hörde av dig!
Hur har du hamnat i Östersund kan man ju undra?
Jag har haft semester denna vecka, men lovar att hälsa alla från dig då jag är tillbaks på jobbet nästa vecka.
Vi hörs väl igen framöver hoppas jag!/Inger


Kommentera

