jump to navigation

Operationssjuksköterska med glöd 19 februari 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Hej alla läsare!

Varför blev jag operationssjuksköterska? Vad ledde mig in på denna bana? Kommer jag ihåg det? Jo, det gör jag faktiskt … även om minnet går i nekros ibland….. hmmm ..oftare och oftare tyvärr. Men jag minns två tydliga anledningar. Den ena var att jag efter en tid som vanlig sjuksköterska på ortopedavdelning tänkte att ”…varför är jag inte med där inne på Operation, där inne där allt spännande händer..? Den andra anledningen var att jag på en 40-årsuppvaktning i Sundborn träffade en operationssjuksköterska som heter Barbro. Hon berättade om sitt yrke med sådan glöd och passion att jag minns att jag tänkte ….”Oj herregud så spännande… varför är inte alla människor op-syrror. Nu är det nog bäst att jag skyndar mig, hänger på och utbildar mig innan alla kommer på det och det blir fullt!skruvar-005

Rekryteringskampanjer, marknadsföring, bloggar och utställningar i all ära vänner, men jag tror också att dessa personliga möten betyder oerhört mycket för att väcka intresse för ett yrke.

 

(Barbro i skruvlådan)   

För oss operationssjuksköterskor (ja, eller vilket annat yrke som helst förstås som behöver bli fler) är det viktigt att skapa en relation till en potentiell medarbetare där vi kan stå för något positivt och förmedla en bra känsla kring vårt yrke. Precis som min kollega Barbro gjorde för 10 år sedan. Hon fångade mig direkt.  – Vilket proffs du var redan då Barbro!!

Ha en skön helg! // Anna

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

