jump to navigation

Pincett är inte lätt 03 mars 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Ännu en bra arbetsdag till ända. Har idag haft en nyfärdig kollega med mig på knäplastiker. Ska skola in henne i det ortopediska hantverket är det tänkt. Mycket nöjsamt …. för oss båda hoppas jag! Hon instrumenterade operationen och jag assisterade och ”sufflerade”. Det är inte så dumt med en sufflös när man är ny tycker jag. Då får man ta och känna på alla instrument och samtidigt få en tydlig vink om hur man ska hantera dem och i vilken ordning. Vi bestämde tillsammans att vi skulle köra på det viset. Ungefär så här lät det:

”- Börja med kniven. Ge honom diatermipincetten. Ge mig en hake …. nej, den haken där borta. Bränn … på blått. Så ja. Ladda borrmaskinen med den tjocka borren. Ja, just den. Bra. Ta fram skruvarna med hatt på. Nej, de som ligger bredvid. Byt maskin. En ny kompress till mig tack. Ge honom den där långa stora grejen … svärdet liksom .. ja just det .. och sen bygger du ihop den där med dom där två små där borta … fint. Nej, kasta inte det benet …. det kan behövas. Skruva ihop den där fyrkantiga med den långa pinnen … ja precis och sen ….. och sen … och sen ….”   Ja, ni förstår.

I slutet på den sista operationen var jag alldeles torr i munnen. Min kollega var nog yr av alla order hon fick av mig, men vårt humör var på topp och operationen mycket lyckad. Till sist bad jag henne om ”…. öööhh, den där grejen …..ööhh, den där långa smala med piggar i ändan … öööhhh..”  

-Jaha, du menar pincetten Anna?! Ja, just det! Ridå!!

// Bye bye Anna 🙂

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

