jump to navigation

Apropå läskiga operationer…… 22 mars 2009

Posted by ingerla in dagbok.
trackback

När jag läste Annas inlägg om naglar och fötter, kan jag bara hålla med! Nageltrång och att ”rycka naglar” är den absolut hemskaste operationen jag kan tänka mig att vara med på. Det gör bara så ”himla ont i mig”!!!

Kom att tänka på en operation jag var med om för många år sedan, då en stortånagel skulle opereras bort. Hu, så läskigt! Jag plockade fram vad som behövdes för ingreppet, tvättade och draperade patienten och sedan kom operatören. Jag berättade i skämtsam ton för honom hur jag kände för att ”ta bort naglar”, jag fixar bara inte att se på! Trot eller inte, men så är det faktiskt! Operatören trodde mig förstås inte, trots att jag gick och ställde mig i andra änden av operationssalen och sade till honom, varsågod här är instrumenten! När nageln var borta och förbandet lagt (det hjälpte jag ialla fall till med) håller han upp nageln på en peang och kommer sakta emot mig, var det den här du var rädd för säger han lömskt och går sakta emot mig med …….. vad som hände sedan vågar jag inte berätta. Men, så mycket kan jag i allafall avslöja att det är många som kommer ihåg och skrattar gott åt minnet av den dagen, då syster Inger sprang gatlopp i ”osterila korridorn” jagad av en glad operatör med något i handen!!! Ha, ha så var det med det……………hoppas att det aldrig händer igen // Inger

Kommentarer»

1. Carin H - 22 mars 2009

Åh fy, det kryper i mig bara av att läsa det där =) Så himla kul att ha hittat er för övrigt, jag förstår inte hur jag kunnat missa er.

ingerla - 23 mars 2009

Hej Carin!
Visst är du Falu-tjej? Jag tror faktiskt vi känner varann eller rättare sagt vet vilka vi är, du och jag?
Det var inte så farligt det där med nageln egentligen, fast just då vid det tillfället var jag väl extra känslig (tror jag var gravid om jag inte minns fel, det var ju så länge sedan). Nu skrattar jag gott åt händelsen. Jag kan också förstå att ingen doktor i världen, kan tro att en operationssjuksköterska som är van att delta i stora och blodiga operationer kan vara rädd för en nagel! Visst är det konstigt hur vi människor reagerar ibland. Förresten kan jag avslöja, att när jag gick i grundskolan kunde jag inte se någon som blödde näsblod utan att ”tuppa av”. Hur kom det sig att jag blev opsyrra? Det är en lång historia, den får vi ta en annan gång.
Många hälsningar från Falun, där snön just nu vräker ner, Hu så hemskt……/ Inger

2. Karin Lannér - 23 mars 2009

Ha ha ha, mamma inte trodde jag att du var rädd för nånting på operation? Alla dessa blodiga stolta berättelser som jag hörde under min uppväxt så utelämnade du denna tånagels-skräck? Roligt

3. ingerla - 24 mars 2009

Just, det ”lilla hjärtat”, inte kunde väl din stolta, modiga mamma och förhoppningsvis goda förebild, avslöja något sådant under din uppväxt. Nu, när du är vuxen tycker jag det är ok att jag avslöjar denna personliga lilla svaghet som jag under många år burit omkring på. Hoppas du förlåter mig (det vet jag att du gör) och att det inte är någon tånagel som skall väck ikväll, när jag skall jobba på kirurgens akutlag.// Inger


Kommentera

