jump to navigation

Patient snuvad på utekväll 22 mars 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Vill återkomma till detta med team-work. Att arbeta som operations-sjuksköterska innebär ett mycket nära samarbete med narkossjuksköterskan, undersköterskan och operatören. Alla har vi vår egen roll att fylla men ingår som varsin lika viktig del i det team-work vi utför runt omkring en patient som ska genomgå en operation. Jag tror att jag talar för samtliga av dessa yrkeskategorier när jag säger att det innebär en stor känsla av sammanhang (KASAM!!) att få ingå i detta team-work. Det är så stimulerande!

Men det är inte alltid lätt att arbeta tillsammans i denna extrema närhet till varandra som vi gör under en operation. Det ställer höga krav på sam-arbetsförmåga, in-lyssnande, följsamhet och förståelse och inte minst respekt för varandras arbete. När vi lyckas med allt detta uppstår en otrolig tillfredsställelse. Arbetet flyter på bra, alla känner sig lugna och trygga i sina respektive roller, vi har trevligt tillsammans och inte minst, det allra viktigaste, patienten känner sig trygg med oss.

Jag minns en gång när jag och narkossjuksköterskan efter avslutad operation stod vid patientens huvud för att väcka henne (….. ja, patienten alltså) ur narkosen. ”….-Det är dags att vakna nu! Operationen är färdig och allt har gått bra …. hallå … dags att vakna! ..”

Patienten slog upp sina ögon. Hon tittade jätteargt på oss och sa med mycket besviken stämma: ”..-Måste ni väcka mig just nu? Jag drömde att jag och min väninna var på Rhodos. Vi hade klätt upp oss, tagit en drink på balkongen och skulle precis gå ut och dansa! Nu missade jag ju alltihop!! …”

Ja, vad skulle vi svara jag och narkossjuksköterskan??  Att söva ner patienten igen … neeeej … det kändes inte som något alternativ. Hoppas att hon ändå blev nöjd med operationen! 😉drink

 

 

// Bye bye Anna

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

