jump to navigation

-Känner ni er instängda? 31 mars 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

-Är det inte väldigt instängt att jobba som op-syrra? Den frågan ställer många, inte minst sjuksköterskor som ju har en viss kunskap om hur vi som op-syrror arbetar. -Känns det inte klaustrofobiskt att stå inklädd och steril på op-salen timme ut och timme in?

Adekvata frågor, tycker jag. Och jag besvarar dem gärna, med utgångspunkt från vad jag tycker förstås. Ja, det där med att vara sterilklädd med huvudbonad och munskydd, röntgenförkläde och operationsrock …. det kan kännas lite svårt i början när man är ny. Det är sant. Men, man vänjer sig fort och sedan är det ingenting man så lägger stor vikt vid därför att arbetet med att instrumentera blir såååå spännande och upptar all tankeverksamhet.

Som op-syrra har man fullt upp hela tiden med att ”tänka” operationen i förväg, se till att vi har alla instrument, hålla koll på steriliteten på salen (både människor och instrument!), värna om patienten och dess läge under operationen och instrumentera på ett bra sätt så att operationen får bra flyt. Det är så roligt! Jag tycker att tiden flyger fram … och vips så är det lunch eller helt enkelt slut på arbetsdagen. Puh, trött är man, både mentalt och kroppsligen. Det är klart att allt stående tar ut sin rätt, man får inte glömma att äta o sova ordentligt och att ha stödstrumpor på sig. Att tänka som en idrottsman/kvinna är ett gott råd!

Nej, inte känner jag mig instängd. Snarare inslängd 😉 på op-salen, varje dag …. för vi har så mycket att göra!! Operationsköerna tycks aldrig ta slut ….. vi får nog operera tills vi stupar, tror jag. Med andra ord ett jobb med goda framtidsutsikter.

/Bye bye Anna

Kommentarer»

1. harry - 31 mars 2009

Jaa!
Märkligt att man inte blir kissnödig förren operationen är slut & patienten är på UVA! Trots timslånga operationer. Då blir jag såå kissnödig att jag knappt kan hålla mig längre 🙂
Det sitter väl i huvudet & man kopplar av allt då!
harry

2. annakempe - 31 mars 2009

Jaa, så är det säkert. Vi tror att det är våra kroppar som styr allt, men det mesta sitter nog ändå uppe i ”knoppen”. // Anna

3. harry - 01 april 2009

Japp! Bäst & vara ”kissad & klar” innan varje op. man vet ju inte när man får kissa nästa gång 🙂
harry

4. Lotta - 03 april 2009

Opsyrra är verkligen världens roligaste jobb! Folk verkar tro att det bara handlar om att ”servera bestick”, men det är en sån liten del av arbetet! Och jag har då aldrig känt mig instängd på sal. Snarare tvärtom! När jag går utanför och är samordnare eller liknande, känner jag mig utelämnad och längtar in på sal. In och ner i såret!
Trevlig helg från Uppsala!


Kommentera

