jump to navigation

Torr sprit, eller??? 08 april 2009

Posted by annie0808 in dagbok.
trackback

Vi har haft examination av en av våra op-vub-studenter.En duktig kolugn tjej, som gått med mig på ortopeden. Allt har gått jättebra, hon kommer att klara det här jobbet med glans. Men inför examinationen anade jag en viss nervositet. Eleverna från Karolinska har en praktisk examination i slutet av praktikperioden, då de praktiska färdigheterna ska bedömas av en lärare från KS som kommer hit och följer studenten och observerar allt studenten gör under en operation. Läskigt förstås! Det fanns  heller ingen bra ”examinationsoperation” på ortpeden den dagen examinatorn skulle komma, bara reop höft, konstiga axlar och stora knäplastiker. Så för att allt skulle bli så bra som möjligt bytte vi sektion i några dagar till Gyn och hysterectomier som kändes mer ”examensvänligt”. Vi hade repetition och genrep dagen före med två hysterectomier och på själva ”premiären” var vi laddade till tänderna. (Nu var det bara handledaren dvs jag som var nervös…)

Examinationen gick förstås alldeles utmärkt, från sänghallen till UVA. Handledaren hade knytit ihop handskarna för att inte lägga sig i och rycka åt sig instrumenten innan studenten hann fram. (Det är det svåra med att ha student, eller hur, händerna på en gammal op-syster lever sitt eget liv, de  kastar sig fram på ass-bordet och tar instrumenten innan de arma eleverna ens hunnit börja fundera över vilket instrument operatören menade.  Känns det igen?) Studenten blev godkänd på alla punkter, jag sa ju att hon är duktig, de enda klagomålen var att hon torkade sprit, som runnit ned mot ljumskarna och sidorna på patienten med prydligt hopvikta pappersdukar från universalsetet, precis som handledaren lärt henne. GHAAA!! Man får inte torka kanterna på op-fältet nu för tiden, basta!!! Spriten ska självtorka! Jag som så tydligt minns praktiktiden på kirurgen  under op-vuben och min handledares  fint vikta pappersdukar och  orden ”ingen blöt sprit under klistret” ringande i öronen. 

Berätta gärna hur ni gör, har ni tålamod i dess stressade tider att låta spriten självtorka??

Annie

Kommentarer»

1. harry - 09 april 2009

Helt riktigt ska spriten självtorka !! Inget konstikgt med det !! Men jag anser att det knappast gör skillnad eller lite eftersom det är det mekaniska rörelserna som gör att mikroorganismerna dör. Samspelet mellan sprit & hastighet. Till de studerande jag har hand om brukar jag göra jämförelsen med vad vägverket säger. Sprit dödar & ju mer sprit desto fortare dör man, och ju högre hastighet desto effektivare. Dvs sprit i kombination med hastighet/mekanisk rörelse är det effetivaste. Jag torkar själv av spriten där klister ska festa. I min mening anser jag dessutom att man inte ska behöva utöka snittet utanför draperingen om man har tillräckligt med marginaler för oväntade händelser i operationen.
Dem gångerna jag låter självtorka är när pat. redan är inne på salen & jag inte dukat upp till operationen. Det första jag gör är att sprittvätta op-området för att sen låta självtorka medan jag dukar upp till resten av operationen & när jag är klar så har ju spriten precis hunnit självtorka.

2. Lotta - 11 april 2009

Haha, nu får jag skämmas! Jag har nyligen gått utbildningen och har såklart fått lära mig att spriten ska självtorka. Men på snitten kan jag inte låta bli att ”trycka” av lite överflödig sprit, annars fäster inte snittlakanet och vips så är allt fostervatten på golvet.
Men jag har ju läst i Uppsala och här har de ju dragit in utbildningen sedan årsskiftet 😉

3. Annie - 12 april 2009

Nästan alla op-syrror jag pratat med torkar faktiskt sprit runt op-området, så det har nog de flesta lärt sig oavsett lärosäte!! Det är väl nya rön helt enkelt, dags att ta itu med som allt annat nytt vi ständigt ställs inför. Hej hopp! Annie


Kommentera

