jump to navigation

Miljöångest 09 april 2009

Posted by annie0808 in dagbok.
trackback

Ibland drabbas jag av miljöångest, dvs jag oroar mig förfärligt över hur vi människor förstör vår jord, plågar ihjäl djuren, förgiftar haven, you name it… I dag fick jag lite ångest igen när jag kom upp vårt fikarum. Någon av våra ”köksdamer” hade gjort så fint med påskkycklingar, äggkorgar, påskliljor och påskris med FJÄDRAR. Det var då ångesten kom in, inte över att det var så fint i personalrummet, det är vi alla tacksamma för, utan över att jag då plötsligt kom på att jag i år köpt fjädrar till påskriset på verandan, utan en tanke på att det kunde komma från de stackars, stackars fåglarna de plockade levande…..HJÄLP vad har jag gjort??? Sen fick jag ångest över laxen som ev kunde vara matad med utrotningshotad torsk och äggen, är de från lyckliga hönoroch sparrisen sen, hur långt har den flugit??? Vad får vi köpa??? I vilket hav har ansjovisen till Jansson simmat???

Och jobbet jag har då med  alla paket vi packar upp dagarna i ända, tänk vad mycket papper och plast det går åt och tänk på skogen och träsken och isarna som smälter och isbjörnarna och Madra Mia!! Fast värst just nu är nog fjädrarna. Snälla alla ”gåsar” förlåt mig och GLAD PÅSK allihop som läser vår blogg!!!

Annie

Kommentarer»

1. harry - 10 april 2009

Den ångesten kan du ta med ro!!
Tänk på en del diktatorer i bla Africa som behandlar sina medborgare med fördriving & tortyr mm. och skor sig på andras bekostnad utan att ens blinka av dåligt samvete.
Varför ska lilla jag ha dåligt samvete för jag inte komposterar kaffesumpen ? Visst får man dåligt samvete ibland, men det är ju som ett spott i havet i jämförelse med vad många andra borde ha men ändå inte har !!
Jämförelsen får mig att att bli rädd. Vi har i alla fall ett samvete !!
Men det är riktigt den ska vi vara rädda om!

& visst läser jag eran blogg 😉
harry


Kommentera

