jump to navigation

Från stiltje till storm 04 maj 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Ett helgarbetspass kan ändra tempo väldigt fort. En lugn morgon kan till slut bli en dag med hur mycket operationer och prioriteringar som helst. Just detta är så typiskt för oss som jobbar på Operation.

Häromdagen arbetade vi två jour-lag och morgonen började lugnt. Framåt förmiddagen fyllde op-programmet på sig oroväckande snabbt och jag fattade beslutet att äta hela min lunch-låda redan strax före tio!! Nu eller aldrig, tänkte jag. Mycket riktigt, sedan började racet;

”-Fort in på sal 12! -Vi tar kärlet och ni får ta snittet! -Beställ blod och plasma! -Hämta flödesmätaren! -Hämta det andra barnbordet! -Aortaklämmare, kolla andra kärlstapeln! -Blod i rör-posten! -Svara i telefonen! -Skicka tillbaka patienten, gör iordning sal 14! -Nej, strunta i telefonen! -Ragga assistent fort, vi behöver fler händer! -Hur ligger trycket? -Va, är det tre snitt nu?

Ja, vi fyllde vår arbetsdag, jag och min opsyrre-kollega. Detta var ett av hans första helgarbetspass och jag hjälpte honom så mycket jag kunde. Men stundtals fick han arbeta helt själv och fatta egna beslut vilket han klarade galant tillsammans med övriga i op-laget förstås. När vi till slut blev avlösta och skulle gå hem sa han lite chockad; ”-Jag har inte ätit lunch. Är det alltid så här?!”  Det kändes skönt att få säga att; Nej, det är det inte. Men det är inte heller ovanligt. Och det är ju därför vi har valt det här yrket. Vi är alltid i händelsernas centrum och ingen dag är den andra lik. Och ja äta …. det får man väl göra en annan dag!?

//Bye bye Anna 🙂

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

