jump to navigation

– Bara en Brid, kan ni förstå, det är ju helt underbart……! 08 maj 2009

Posted by ingerla in dagbok.
trackback

För en tid sedan när jag jobbade kväll på kirurgens akutlag, var det flera operationer som väntade på att bli opererade. När turen kommit till en äldre patient med ileus, var det bara en dryg timme kvar tills jag skulle gå av mitt pass. Oj, tänkte jag nu kommer det kanske att bli en lång operation och jag förberedde mig mentalt på det.

När man gör en laparatomi (öppnar buken och tittat in) vet man aldrig riktigt vad man kommer att finna, även om misstankar på olika diagnoser finns, via anamnes, kliniska fynd, labbprover och röntgen. Har patienten ileus är det ett stopp i tarmens passage, orsakat av ett hinder av något slag.  Beroende på vad stoppet orsakas av kan operationstiden variera avsevärt och prognosen för patientens tillfrisknande bli mycket varierande.

Gissa om man blir GLAD, som i detta fall när det är en så enkel förklaring som en brid, som orsakat både patienten och anhöriga,  så mycket oro och lidande och som vi så lätt kunde avhjälpa!

Peang – peang, klipp av och knyt (briden, den bindvävssträng som bildats och klämt av tarmens funktion, antagligen pgav tidigare operationer i pat. liv) och så är operationen klar, VI HAR BOTAT PATIENTEN!

Mycket nöjda med operationen,  gläds vi ALLA i opteamet med patienten, tackar varandra för gott samarbete och åker var och en hem till sig.  Jag hoppas mina kollegor sov lika gott som jag! // Inger 🙂 🙂 🙂

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

