jump to navigation

Har ni någon snorkel? Det har jag! 15 maj 2009

Posted by annie0808 in dagbok.
trackback

I helgen var jag på körkonvent i Västerås, det betyder Nordiska mästerskapen i Barbershop. Det var förfärligt roligt även om vi inte tävlade denna gång utan var sk ”värdkör” för de andra 11 tävlande körerna. Ett uppdrag som slutade med att vi fick en ”coachning” av en amerikansk domare, alltså ett proffs på Barbershop från det stora landet i Väster där Barbershop är stort, verkligt stort!

Körsång är alltså min ”snorkel” i tillvaron. Det är ju så mycket jämt, jobbet och barn och hundar och städning och trädgård och den lilla verksamheten och svärmor och bröllop och studenter, ja ni vet, alla har det likadant,  alla stressar nu för tiden. En kamp mot tiden först på jobbet, sen hemma. 

Jag tror att särskilt alla vi som jobbar i vården, med alla ökande krav på effektivitet, samtidigt som vi med hela hjärtat verkligen vill vara goda omvårdare, behöver den där snorkeln extra mycket. Ett rör upp genom den kompakta massan av krav och stress där man får nytt syre, ny kraft, när tankarna kan släppa allt jobbigt, allt som stressar……

En gång jobbade jag med en präst, han talade mycket om snorkeln i tillvaron. Alla behöver en snorkeln. För hans del var det kurs i teckenspråk som var snorkeln, för andra kanske det är ridningen , golfen, akvarellmålningen..

För mig är det kören.När jag står där mitt i tonbruset, då kan jag bara tänka på att hålla min stämma, komma ihåg orden,visa att jag menar det jag sjunger, allt annat är långt borta…det är skönt!
Så har ni ingen snorkel..skaffa en!!

I morgon ska min kör sjunga på torget i Falun. Välkommen dit!

(Är det förresten någon av er som läser bloggen som också sjunger Barbershop?)

Annie

Kommentarer»

1. Cecilia Brenander - 17 maj 2009

Måste hålla med om det viktiga med att ha en ”snorkel” i livet. Just körsång är ett mycket effektivt avkopplande av övriga livet en stund. Härom veckan konstaterade vi att fem av sex på salen sjöng i kör 🙂
/Cecilia, opsyster från Linköping


Kommentera

