jump to navigation

Nu är kl 22.06, vart tog den här dagen vägen? 27 maj 2009

Posted by ingerla in dagbok.
trackback

Morronpasset i stallet, 15 min sen till jobbet -tur att jag har vårdutveckling idag och bestämt att träffa studenterna kl 07.45. Vi har 12 st sjuksköterskestudenter i T4 hos oss på fältstudier – Akutspåret som vi kallar det, denna vecka. Det är alltid lika roligt att ha priviligiet att få vara med och introducera blivande kollegor i operationssjukvården!

Som vanligt sista tiden, är vi ont om personal på operationssidan. Min utvecklingsdag får ställas in och istället får jag ”passa” på ortopedens akutlag. Det, blir en toppendag! Det är Anna som är operationssjuksköterska på akutlaget idag och vi blir ett bra team tillsammans med vår kollega på anestesin!

Under lunchen bläddrar jag i morrontidnigen och blir glad när jag läser att blodcentralen på Falu lasarett skickar blod till Akademiska (appropå gårdagens inlägg). Svårt skadade patienter och pat. som behöver genomgå stora komplicerade operationer från vårt län, skickas till Akademiska sjukhuset i Uppsala, så det känns bra att vi kan hjälpa till när dom har kris på blod!

På e-m får jag avlösning av en undersköterska och hinner då med att prata lite med studenterna och planera inför morrondagen, det kändes bra.

Efter jobbet hade vi opsyrror, tillsammans med ortopederna genomgång av ny cement och cementeringsteknik.

Därefter åkte jag tillbaks till stallet igen, tog en ridtur och sedan blev det en joggingrunda innan kvällsmackan och slutligen en stund vid datorn. Nu är det dags att lägga sig, sova gott och ladda inför en ny spännande dag på C-op!

Natti, natti // Inger

Kommentarer»

1. Bengt W - 30 maj 2009

Får man ställa en kanske oproffsig fråga;
jag förmodar att man vid större ingrepp har blod inne på salen i ”reserv”. Vad gör man med oöppnade oanvända påsar om de inte behövs under ingreppet? Tillbaka till blodcentralen? Destruktion?

2. ingerla - 01 juni 2009

Hej Bengt, Välkommen tillbaks, det var ett tag sedan sist vi hördes av! Hos oss förvaras inget blod inne på operationssalarna. Vi har ett speciellt blodskåp, placerat ”mitt i opavd.” I skåpet förvaras förbeställt blod i mindre mängd. Det är Anestesipersonalen som ombesörjer beställning av blod. Blodcentralen ligger en våning under operation, när vi behöver blod under pågående operation skickas blodpåsarna till oss via ett speciellt rörpostsystem. I bland om det rör sig om stora mängder blod, får någon personal gå ner till blodcentralen och hämta påsar. Blod som beställts till en viss patient och som inte används, men förväntas behövas i det postoperativa skedet, får följa pat. till Intensivvårdsavdelningen alt skickas det tillbaks till blodcentralen. Vad som händer sedan med blod som inte används, kan jag inte svara på. Kanske någon som jobbar på blodcentral läser detta och kan redogöra för fortsättningen, det vore intressant! Mvh Inger

3. Bengt - 01 juni 2009

Tackar, Inger!
Det jag funderade på var om blod som kanske ”låg som reserv någonstans” under operationen och inte användes sedan ansågs förbrukat och kastades. Detta med tanke på att Blodcentralerna allt som oftast hamnar i akut brist. I så fall kunde ni ha kommit på något system att hantera ”överskottet” så att det gick att använda igen.
Tack för info!
/Bengt


Kommentera

