jump to navigation

Jag är så glad att jag är op-syrra i Sverige…. 11 juni 2009

Posted by annie0808 in dagbok.
trackback

Har inte bloggat på ett tag, livet är som Anna K så riktigt påpekar, oerhört stressigt denna tid på året. För att riktigt stöka till det så var jag ju i Japan också, på bröllop!!! Förstår  ni vad häftigt !! Det var så att vi för 10 år sedan hade en japansk utbytesstudent och nu skulle hon gifta sig och vi blev inbjudna. Det måste man ju bara åka på, eller hur? Chansen lär inte återkomma! Så vi for iväg och den upplevelsen lär vi inte glömma.( Synd att inte jag kan lägga ut bilder på bloggen annars skulle ni få se henne i fin kimono.) Vad har detta nu med op-syrror att göra undrar vän av ordningen! ? Jo, det jag vill berätta är att denna universitetsutbildade, flerspråkiga, smarta , 28-åriga tjej med flera års yrkeserfarenhet, (hon har jobbat som gymnasielärare) nu fick sluta sitt jobb och bli hemmafru!  Ett gift par får inte jobba på samma skola. ”Varför måste du sluta, och inte han ? ”har jag morrat i ett antal brev till henne. ”Så är det i Japan” har jag fått till svar, och nu måste jag flytta hem till hans föräldrar och ta hand om templet (hans familj har ett tempel, bara det…) ”Kvinnoförtryck” har jag morrat igen , men så är det i Japan.  (Dessutom måste hon sälja sin älskade motorcykel, för enl hennes svärfar är motorcyklar ingenting för flickor, och nu är det han som bestämmer,basta! )

Jag tänker faktiskt  ofta på det där, hur det är i andra länder och hur oerhört glada vi kan vara här i Norden.  Ingen kräver att vi ska sluta med vårt roliga yrke bara för att vi gifter oss och får barn. Man får göra karriär även som kvinna. Man kan yrkesarbeta och ha familj här. Man behöver bara kasta blickarna en bit ut i Europa. där det i flera länder nästan är omöjligt att ha ett yrkesliv samtidigt som man har familj, om man är kvinna, förstås. Visst är det stressigt och många gånger svårt att få ihop vardagen med två som vill sköta sin yrkeskarriär samtidigt som man har familj, men inte skulle jag vilja byta!  Mitt jobb och mitt yrkesliv är jätteviktigt!! Dessutom har jag ju världens roligaste jobb….

Sayonara

Annie

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

