jump to navigation

Blodgivardagen … igår den 14:e juni 15 juni 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Hej igen!

Hur kunde jag missa att skriva om detta?!? Igår var det den Internationella Blodgivardagen söndagen den 14 juni. Vi operationssjuksköterskor arbetar i en verksamhet där blodet spelar en självklar roll, eller hur.

Den Internationella Blodgivardagen manifesterades i Sverige genom flera olika blodbuss-events i bl a Stockholm, Göteborg och Helsingborg. Även i samband med Vätternrundan i Motala fanns blodbussar uppställda för att rekrytera nya blodgivare.

Årets Blodgivningsinsats  2009 delas mellan en man i Umeå och ett motionscentrum i Lund. De har gjort berömvärda insatser och det är roligt att sådant arbete ger uppmärksamhet, tycker jag. Grattis!

// Bye bye Anna

Kommentarer»

1. Jenny - 15 juni 2009

Hej !

Tyvärr har vi lika trist väder här hos oss, regn o blåst :S Hoppas det blir bättre snart… Läste om ert disk/pack/autoklav ”rum” idag och namnet ni har för det rummet står det för något speciellt ?? Hos oss heter det ”rummet” Diffen ! Önskar även er en toppen sommar 🙂 Hälsn Jenny

2. annak - 16 juni 2009

Hej Jenny!
Jaha, ert rum kallas Diffen … där ser man. ”Det är olika i olika byar”, som det heter. Vad står Diffen för? Jag måste erkänna att jag inte vet säkert vad vårt rum BoA står för …… kanske något med ” .. och Autoklavering”. Måste få återkomma om detta eller helt enkelt slänga ut frågan här på bloggen och se om någon kollega kan hjälpa mig. 🙂 // Hälsningar Anna

3. Jenny - 16 juni 2009

Hahaha, ja du jag vet faktiskt inte vad diffen står för heller. Så det måste jag också kolla upp. Normalt sett skickar vi ner alla instrument till Sterilcentralen (mer logiskt namn), men på kvällar, nätter och helger så använder vi oss av Diffen. Vissa instrument som vi har körs bara i Diffen ex lap. galla instr och om vi behöver köra om något akut, så det brukar vara full huggning där dagtid med…

Nu har jag sem i en vecka 😀 Ska göra en tripp äääända ner till Skåne för att gå på min brors bröllop 🙂 Efter det kanske vi har fått rätsida på vad BoA och Diffen står för 😉 //Jenny


Kommentera

