jump to navigation

Sladderi och sladdera ….. 18 juni 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Ibland tänker jag ..  ”-Oj oj, vilket annorlunda jobb jag har!” …. när jag på alla fyra kryper fram på op-sals-golvet letandes efter olika sladdar som ska kopplas till olika apparater, pedaler som ska placeras hit och dit, sugslangar som ska kopplas, blodtomhets-slangar som ska kopplas, opbordet som ska slidas eller byggas om efter konstens alla regler, diatermisladdar och för att inte tala om alla laparascopi-förberedelser med staplar och monitorer …. ja listan kan göras lång … och ibland känner man sig som en vig apa som svingar sig hit och dit på op-salen …. 😉 Det är tur att jobbet är så roligt och att man känner sig så nöjd när allt är ihop-kopplat och klart för op-start. Team-arbete igen!!!

Men, detta är ändå ett jobb som innebär risker, det ska man inte sticka under stol med. Häromdagen krockade en kollega med ett ryggbord och en annan kollega tittade mycket närgånget på en droppställning … aj aj aj! Under min operationskarriär har jag råkat ut för följande; kniv i handen under ett kejsarsnitt, en vass troakar i handen vid en gyn-laparascopi, ständiga blåmärken på låren för att jag stöter i allting och en bruten lill-tå när jag körde över mig själv med ett op-bord …. Aj!  En gång snubblade jag över en diatermisladd så att tvättkoppen for ut och slog i väggar och tak med buller och bång!  Det tog ett tag innan alla hade fått tillbaka hörseln igen…sladdar

Visst kan man skoja om detta, men om man tänker efter så undrar jag om inte en industriarbetare i sin arbetsmiljö ofta är bättre skyddad än vad vi är på en operationsavdelning.  -Håller någon med mig?!?   // Anna 🙂

Kommentarer»

1. Bengt - 18 juni 2009

Jag tror mig veta att ni har ett kvalificerat och svårt jobb. Ett jobb där mycket oförutsett kan hända och händer. Så kommer det alltid, kanske, att vara. Men mycket av det du beskriver kan ju tyckas vara småsaker som tillsammans blir bara för mycket.
Det här får ni ta med en nypa salt men; jag tror att ni inom vården är alltför lojala! Ni kräver för lite. Ni ska inte arbeta med utrustningar som ni ska behöva krypa på golvet för att hitta eller koppla ihop. Ni ska inte behöva snava på en massa grejer som ligger på golvet. Ni ska inte få ”köra” op-bord utan skyddskor. Jag tror att ni har blivit vana så att ni tror att det måste vara på det sättet som ni har det.
Läs gärna texten på bilden; http://www.nordicmedicaladvisor.se/blog/2009/06/16/kommunicerande-robotar/ Ingick i en presentation av MTA på Uddevalla Sjukhus.
Jag tror att användarna av produkter måste vara med vid design av ny utrustning, vilken den vara månde. Ni som användare måste kliva ännu längre fram vi upphandligar, ställa krav, bidra med er kunskap och erfarenhet.
Ni kanske har sett att Läkemedelsverket har ändrat sin syn på kraven för it-produkter i vården. Det kommer bla att innebära att kraven på riskanalys för hela produktens livscykel kommer att bli tuffare.
http://www.nordicmedicaladvisor.se/blog/2009/06/12/foljetong-it-i-varden/
Det blev lite mycke, men Ha en Riktigt Go Midsommar!

2. deeped - 18 juni 2009

Bengt är igång ser jag 🙂

annak - 20 juni 2009

Hej Bengt!
Visste att du skulle ”nappa” på detta … ;). Du har rätt i det du skriver. Det är nog också så att vi som arbetar ibland slarvar med vår egen säkerhet …. skyddsskor kan kännas klumpigt och man tror att man är försiktig. Ofta sker arbetet också i ett högt tempo, vilket också bidrar till att man skyndar sig och sätter sin egen säkerhet i andra hand …. kanske kvinnligt, vet inte. Tack för dina länkar, intressant läsning. Och självklart … Ha en God Sommar du också!! // Hälsningar Anna

3. MedTechbloggen » Blog Archive » Medicinska informationssystem - 24 juni 2009

[…] beställningar. På upptaktsmötet MedTech.nu i Uddevalla berättade Ulf P Green att vid en normal operation kan läkaren behöva logga in på 5 olika datasystem för att kunna fullfölja ingreppet. Otroligt! […]


Kommentera

