jump to navigation

Man ska vara rädd om händer 28 juni 2009

Posted by annie0808 in dagbok.
trackback

Vi op-syrror är verkligen rädda om våra händer, förutom den ibland något överhettade hjärnan, är de ju våra främsta arbetsredskap. Vi måste vara snabba, fingerfärdiga, starka, stadiga, vem har sett en darrhänt op-syrra -inte jag. Flärdfria händer har vi också, inga ringar, kortlippta naglar, inget nagellack förstås, lösnaglar eller dekorerade naglar är ju bara en dröm för oss på op.

Skadad kan man inte heller vara, det är ju infektionsrisk både för oss och patienterna. Eller tänk vilken tortyr det kan var med en liten självspricka på tummen när man ska pilla med små kärlnålar, eller fixa med något instrumentarium med många skruvar, ajj! Man tänker sig verkligen för innan man ger sig ikast med någon taggig buske eller vasst rivjärn. Rosenbuskar rensar jag aldrig, ni vet  vilka infektioner man kan få av rosentaggar!!!? Och sen är man körd som steriltvättad den veckan!

Vi skulle ha lite folk på middag hemma i går, raskt stoppade jag inte ett långfinger i skärmaskinen,  när steken skulle skivas, AJJJ sa jag inte då utan SKIIIT nu kan jag inte tvätta mig på måndag, (steriltvätta mig alltså). övergick till att koka sockerärtor och lyckades förstås skålla ena tummen Hjälp!! Två fingrar ur spel. Mannen som vid det här laget tröttnat på att torka blod och varmvatten motade ut mig i trädgården till den något mer ofarliga sysselsättningen att plocka blommer till middagsbordet. Det gick bra ända tills jag råkade plocka just den blomman som ett mycket ilsket bi gömt sig i, AJJJ sa jag faktiskt då och stirrade förundrat på fingret som raskt svullnade upp till tredubbel storlek och antog en otäck blåröd färgton.

Med tre fingrar inlindade i tejp, plåster och Aloe vera mottog jag våra middagsgäster.

Suck, det blir väl sterilförrådet i morgon….. opsyrror ska vara rädd om sina händer sa jag ju!!!

Annie

Ps. Jag slapp diska efter middagen….

IMG_1769

Kommentarer»

1. Bengt W - 29 juni 2009

”inlindade i tejp, plåster och Aloe vera”…evidensbaserad omläggning?

2. annak - 29 juni 2009

Jo du Bengt! I mitt hus finns oftast bara silvertejp att tillgå när någon skadar sig så jag var ganska glad över att faktiskt hitta ett plåster när halva långfingret satt i skärmaskinen!Typiskt sjuksköterskesyndrom, de minst välutrustade hemmen på sjukvårdsmaterielfronten brukar vara hos sjuksköterskor! (Helt ovetenskaplig personlig studie sedan många år) Häpp och glad sommar!
Annie0808


Kommentera

