jump to navigation

Vem har tagit min penna?? 02 juli 2009

Posted by annie0808 in dagbok.
trackback

Visst är det konstigt det här med pennor och folk som arbetar på operation! Det slog mig häromnatten när jag råkade slarva bort min fina gröna penna. (Funderar fortfarande på om jag råkade packa in den ihop med borrmaskinen ….. )

Började leta efter en ny penna, man behöver ju faktiskt en penna även om vi har op-journalen på data, men tror ni jag hittade någon? NÄ! Vi har ju faktiskt flera skrivbord, ett antal lådor hurtsar, boxar med grejor, men en helt vanlig kulspetspenna, NÄ! (Har faktiskt aldrig sett någon enda herrelös kulspetspenna ligga och skräpa när jag tänker efter….)

Började tänka på det där med pennor och hur viktiga de är på op. Vi måste ju ändå vara den grupp inom landstinget som FÅR flest pennor. Varenda försäljare av operations- och narkosmaterial, som besöker oss hela hela tiden, har med sig reklampennor. De har ett bord med sina grejor som de visar, allt från nya suturmaskiner till venfloner, den obligatoriska skålen med karameller OCH en bunt pennor. Mycket frestande pennor. Alla passerar bordet och lyssnar lagom länge på försäljaren, (man kan se jätteintresserad ut även om det handlar om nån ny obegriplig sprutpump till narkosen), sen tackar man och tar snabbt en fin penna, som man stolt stoppar i bröstfickan.:)

Doktorer har aldrig med sig någon penna, antagligen för att de glömmer dem i sin rock när de byter om och går till op. Efter operationen när doktorn ska fylla i någon remiss eller ordinationslistan, så måste han/hon ha en penna. OFTAST blir det narkossysterns. Efter att ha skrivit klart stoppar doktorn tankspritt pennan i bröstfickan, säger hej och går. Tror ni att han eller hon kommer ut genom dörren?  ”HUPHUPHUP ”tjoar pennutlånaren, ”stopp där, min penna!!! ” Pennor är hårdbevakat gods!!

Och visst är en bra konferens eller kurs särskilt lyckad om man kommer hem med många färglada, läckra pennor att visa upp? 🙂

Annie

Kommentarer»

1. Cecilia Brenander - 03 juli 2009

En sak jag länge har undrat över är var alla dessa pennor tar vägen? 🙂

2. MedTechbloggen » Blog Archive » Läkarrocken går igen - 18 juli 2009

[…] säger att de vill få plats med stetoskop och stora delar av sjukhusbiblioteket och inte minst pennor. Vad är det i verkligheten som gör att vissa läkare gör vad som helst för att få gå omkring […]

3. Pennan - 31 juli 2009

JAG GILLAR PENNR // PennHenke


Kommentera

