jump to navigation

Anatomi är spännande 12 juli 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Vill knyta an till Annie’s inlägg häromdagen ”När kommer skelettet?” …. som jag tycker är så talande för oss inom operationssjukvård. För nog är det som så att vi som har valt att jobba inom denna del av sjukvården hyser ett stort intresse för anatomi, människans inre, skelett, fysiologi, blodkärl, nerver, senor, benfragment m m. Säg t ex ”topografisk anatomi” till en operationssjuksköterska och hon får något drömskt i blicken!skelett

”När kommer skelettet?” … undrade en ortopedi-intresserad ung läkare som stod med vid en lång tarmoperation …. 🙂 … Jag kom att tänka på när jag som helt nyfärdig operationssjuksköterska stod med vid mitt första ortopediska ingrepp. Efter att ha varit flera veckor på kirurg-sidan (med kärl-  och tarmoperationer) fick jag nu se min första knäprotes-operation. Så intressant, men det där med att operera i blodtomt fält var nytt för mig och jag var inte beredd på synen av ett helt blodtomt öppet knä. Det såg så konstigt och vitt ut. Jag höll på att svimma …. och utbrast förvånat .. ”Men …, var är blodet??”

Ja, dagarna på Operation bjuder alltid på spänning, variation och utmaningar …..Kan inte tänka mig något bättre yrke!  // Bye bye Anna

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

