jump to navigation

Operationssjuksköterska på ”Donken” 28 juli 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Ibland bara måste man. För bil-fridens skull, så att säga. Vaddå?? Jo, stanna till och äta på McDonalds, Burger King, Max, Statoil, Sibylla … mm. För under en familjesemester genom Sommar-Sverige är det ju nästan helt oundvikligt, eller hur!? Man kommer liksom inte undan ….. suck. Gillar ni det? Jag gör det inte. Och det blir liksom bara värre med tiden …. liksom. -Har det med mitt yrke att göra tro?!

Förr hade jag inga problem med detta. Innan jag blev operationssjuk-sköterska. när jag levde i symbios med bakterier och kladdiga fingrar. Då var vi ”ett” med varandra ….. eller nej … nu tog jag i. Inte riktigt så … men nästan. Jag stod i alla fall ut i  den ”flotta” McDonalds-miljön. Men nu grips jag av bacill-skräck så fort jag tar i första dörrhandtaget, jag undrar hur många kladdiga fingrar som tagit i brickorna, jag hör folk nysa och hosta överallt, jag ser hur kladdiga alla bord o stolar är, beställer sallad för då får jag bestick i påse och jag får ångest om jag inser att jag måste besöka toaletten. Men där får man ju å andra sidan tvätta händerna. Åh, du ljuvliga handtvätt! Ljuv musik för en operationssjuksköterska…. mmmm. Men hur tar man sig sedan ut med rena händer, utan att ta i någonting???? Nobelpris-tips.

Häromdagen var jag på väg in på en sådan toalett. Jag skulle just öppna dörren till WC då den dörren plötsligt for upp med en dunder-smäll på vid gavel. Jag hoppade åt sidan. Ut kommer en kvinna. Hon hade uppen-barligen sparkat upp dörren med foten och kastade sig nu med dödsförakt ut genom den innan den skulle slå igen bakom henne. Hon hade en skarp blick fylld av fokus och determination. Inget skulle få stå i hennes väg. Hon hade bestämt sig … för att ta sig ut från hamburger-stället utan att ta i något dörrhandtag på vägen ut för att nå sin bil med rena händer. Och vet ni …. hon höll upp händerna framför sig … exakt som en operationssjuk-sköterska!!

Jag log. Jag är inte ensam. // Anna i ett regnigt Sommar-Sverige 🙂

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

