jump to navigation

Väloljat maskineri 04 augusti 2009

Posted by guran69 in dagbok.
trackback

Den här veckan är jag nattuggla igen. Härom natten var det en ”snittnatt”. Vi hade tre kejsarsnitt och några andra patienter. Det som är så fascinerande är att förlossningsjouren kan ringa och säga – Vi har en dålig ”kurva” här och barnet behöver vara ute om 15 minuter! Sedan flyter allting på som ett väloljat maskineri. Alla vet vad som ska göras utan några hetsiga röster och stök. Instumenten kommer upp på bordet i ett huj samtidigt som patienten kommer in på salen. Jag får nästan genast börja steriltvätta och drapera. Under tiden börjar narkosen förbereda för sövningen och när jag vänder mig om så har operatören och barnmorskan hjälpts åt att klä sig sterilt. Patienten somnar strax och operationen kan börja. Visst är det fantastiskt! Den här gången slutar allt lyckligt, och ut kommer ett alldeles friskt barn. Då känner man verkligen att man har gjort nytta,  det är bara att avsluta operationen och gratulera de lyckliga föräldrarna.

/Maria

Kommentarer»

1. kgo - 05 augusti 2009

Ha ha 😀 Ja, jag känner verkligen igen mig. Tack för er fina blogg. Jag hoppas den når ut vitt o brett till alla som behöver lära sig vilka vi är eller vad vi gör.
Jag är en tämligen nykläckt opsyster i Sthlm som drömmer om att en dag komma hem till Dalarna. Hur ligger lönespannet i Falun? Här är det 25000-34000 (sektionsledarna inräknade).

2. annak - 10 augusti 2009

Hej på dig!!
Jättekul att du har hittat till vår blogg … och att du också inser att vi måste synas mer och sprida kunskap om vårt yrke. Vårt underbara yrke!! 🙂 Det är klart att du så småningom måste återvända till Dalarna. Hör av dig till oss, kanske har vi ingen vakans just nu, men sådant kan ju ändras väldigt fort som du säkert vet. Lönen, gissningsvis (jag är ingen expert) ligger nog 1,500 under er i huvudstaden. Så är det alltid. Men Dalarna erbjuder så mycket annat, eller hur?! Hoppas vi se’s i framtiden. // Anna

guran69 - 10 augusti 2009

Hej!
Jag tittade lite på vårat lönespann. Det ligger från strax över 24000, till de mest erfarna som hamnar några hundralappar över 29000. Då är sektionsledarna inte inräknade. Så det är ungerfär som Anna sa, vi ligger någon tusenlapp under Storstan!
/Maria


Kommentera

