jump to navigation

Ljuv musik ….. på Operation 06 september 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Häromkvällen hade jag en elev student (mycket viktigt!) med mig på mitt arbetspass. Vi genomförde några ortopedoperationer tillsammans men sedan fick jag möjlighet att ”kasta in” henne på ett akut kejsarsnitt tillsammans med en kollega till mig. Det är något alldeles särskilt med att se ett kejsarsnitt första gången. Och även för denna tjej kan jag berätta, lystern i hennes ögon efteråt liksom det stora lyckliga leendet hon bar under resten av kvällen, talade för sig självt. Underbart att se!

Jag minns mitt första kejsarsnitt, duplex var det, dvs tvillingar. Jag fick stå assistent och jag minns pallen jag stod på liksom det starka skenet från op-lampan som lyste på oss runt såret. Det kändes som att stå på en scen mitt i strålkastaljuset. Janoterg kan likna det vid en symfoniorkester faktiskt …. lyssna här …..

Operatören (dirigenten) håller skalpellen i sin hand (taktpinnen) samlar sig och förväntar sig att alla fokuserar på uppgiften vi har framför oss (dirigenten tittar ut över sin orkester) och frågar narkosen: -Kan jag börja? (dirigenten lyfter taktpinnen högt, liksom sina ögonbryn). En nick från narkosen och snittet läggs (första anslaget med taktpinnen och orkesten slår an den första tonen). För att operationen ska lyckas måste alla i teamet utföra sina specifika uppgifter (alla instrument spela sina stämmor). När allt flyter på bra (alla spelar rätt noter) följer ett lugn och operationen får ett bra ”flow” (ljuv musik uppstår..).noter färg

Operatören sluter till sist såret, narkosen beräknar blodförlusten, förband läggs och mor och barn mår bra. -Tack ska ni ha allihop, säger Operatören och går ut genom dörren (slutackordet läggs, dirigenten tackar sin orkester, bockar mot publiken och lämnar podiet). -Tack tack, svarar Op-teamet tillbaka och kanske t o m de nyblivna föräldrarna (publiken applåderar!).

Fast, det där med extranummer ….. hmmm…. kan bli svårt  🙂  // Anna

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

