jump to navigation

Mitt ordrika jobb 12 september 2009

Posted by annie0808 in dagbok.
trackback

060827 Kylskåp stängtIbland när jag är på operation så stannar jag upp inför konstiga uttryck och benämningar på saker och företeelser vi omger oss med.

(Alla vet ju att när man kommer till operation får man ligga på ett bord och får ett skåp i halsen….för att inte tala om masken i ansiktet HUU!)

Och så har vi alla egennamn på olika instrument som man nästan kan hisna över, tex ”hulkatång” ”falangspridare” eller ”benavbitare”- kan låta oerhört läskigt i en oinvigds öron!!!

Sen är det de för oss på op, helt självklara ord, som alla, på alla op-avdelningar vet vad det är men för en utomstående verkar helt GALET. Jag samlar på sådana ord/namn och vill gärna ha fler, hjälp till alla ni kära bloggläsare!!

Några av mina  ord kommer här: Frysrock ( vad är det, fryser man om man tar på sig den, eller?) Snittkorg (låter inte det ganska gott på nåt sätt)   Protesmössa ( var sätter man den?) Galler (när min man opererade knät var de på op-salen tvungna att visa honom ett galler för han hade hört mig prata om alla galler jag packar jämt och han kunde inte föreställa sig vad det var…)

Kom igen fler ord!!
Annie  🙂

Kommentarer»

1. annak - 12 september 2009

Gärna … här kommer ett bra ord …. ”benbank” … På en bank sätter man in pengar det vet alla …. och ja, här sätter vi in ben! // Anna 🙂

2. Pia - 16 september 2009

På mitt förra jobb kallades geldynorna för kolasås. Hur knäppt som helst. Det var nog bara vi på den op-avdelningen som fattade vad det var.

3. annak - 17 september 2009

Kolasås?!?! ??? Fattar ingenting?! …. Men roligt 🙂 Underbart. Ge oss mera ord …… // Anna

4. Annie0808 - 18 september 2009

Jag tänkte faktiskt på Geldynorna när jag hörde kolasås. Helt logiskt!Häromdagen satte vi en tehuva på en patient.Också logiskt eller hur?
Annie


Kommentera

