jump to navigation

Jag kikar över ”på andra sidan” 19 september 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Här under veckan arbetade jag på kirurgens akutlag en dag. Vi hade kejsar-snitt i långa rader (och på tvären och på ”stjärten”, dvs sätesbjudning när barnet kommer med stjärten först). Spännande var det och jag fick vara ”pass” på salen med allt vad det innebär. Plötsligt är man inte lika säker som man är i sin vanliga operationssjuksköterske-roll, utan måste tänka lite bakvänt. -Hur brukar det se ut när jag ska göra ”mitt”? -Vad brukar jag förvänta mig ska vara iordningställt? osv. Riktigt nöjd med min arbetsinsats blev jag inte förrän vi var framme vid vårt tredje snitt. Då hade jag fått upp ångan, liksom 🙂

Det mest intressanta med detta arbetspass var att jag fick se hur det gick till ”på andra sidan” skynket. Normalt står jag ju i såret och har totalt fokus på att bebisen ska ut och att sedan sy ihop mamman. Nu hade jag möjligheten att se hur det nyfödda barnet överlämnades till två  mycket rörda föräldrar som nog upplevde ett av de största ögonblicken man kan uppleva. Jag kände själv hur tårarna brände i ögonvrån och jag fick en klump i halsen ….. var tvungen att samla mig och gå över till något mer konkret arbetsmoment såsom att … hmmm….. ja, räkna kompresser. -En, två, tre, fyra och fem. Det måste ju också göras! (snyft!)

// Anna

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

