jump to navigation

Hej, kollegor i vårt avlånga land, jag har en fråga till ER! 08 oktober 2009

Posted by ingerla in dagbok.
trackback

hastis   HEJ

Jag undrar vilka rutiner och regler ni har på era operationsavdelningar, 

 gällande antal personer som får närvara på operationssalen under pågående operation och

hur många timmar ett övertäckt instrumentbord får stå, för att fortfarande räknas som sterilt?

Ibland gör vi ju saker bara för att det alltid varit så, för att någon en gång i tiden sagt till oss, att så är det. Nu är jag jätte-nyfiken att få svar från ER på ovanstående 2 frågor! Har ni dessutom evidens och referenser till era rutiner/regler är jag oerhört Tacksam att få ta del av dem!       🙂  Inger 

                                                                                                                                

Kommentarer»

1. Barbro - 11 oktober 2009

Hej Inger! Den här frågan har varit uppe på Seornas hemsida i gästboken, läs även där, gå tillbaks i historiken, där finns många diskussioner om både det ena och andra.

2. ingerla - 12 oktober 2009

Tack för tippset Barbro!
Det jag är ute efter är egentligen vetenskapliga referenser som kan styrka VARFÖR man exempelvis bestämt max 10 personer på opsal samtidigt eller att sterila instrument får stå uppdukade och övertäckta låt oss säga i 6 tim tex.
Kom igen kollegor, kan ni styrka varför ni gör si eller så?
Jag är mycket intresserad att få veta! // Inger


Kommentera

