jump to navigation

Opsyrra + opsyrra 12 oktober 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Hej!

Idag har jag varit på sal tillsammans med min kollega Annie. Vi har opererat mest ortopediskt och vi hade en lugn och trevlig arbetsdag på salen. Operatören var på glatt humör och narkossjuksköterskan likaså. Ja, jag måste säga att även patienterna var mycket rara och positiva. -Ni har väl slipat knivarna ordentligt, flickor?!? -Hi hi, skrattade den ena 80-åriga damen underfundigt. Tänk, vilka härliga ”gummor” det finns. 🙂

Annie och jag är opsyrror båda två. Men om vi är på sal samtidigt innebär det ju att en av oss får göra en undersköterskas arbete. Många opsyrror tycker inte om det, utan tycker att uskorna ska göra det arbetet, för det är de proffs på. När vi opsyrror gör deras arbete kan det bli lite orutinerat, liksom. Andra ospyrror tycker däremot att det är helt OK. De tycker t o m att arbetet flyter på bättre när man är två opsyrror och riktigt förstår varandra. Och att det kan vara skönt att växla arbetsuppgifter. Det är tungt att alltid ”stå” som opsyrra.

Idag kände sig Annie inte sugen på att passa på sal ….. medan jag tyckte det vore riktigt trivsamt. Så vi var helt överens. Lycka och fred på jorden. I alla fall på Sal 7 idag!  🙂

//Bye bye Anna

Kommentarer»

1. annie0808 - 13 oktober 2009

Hon är så snäll och mild och diplomatisk- Anna! I själva verket så avskyr jag att passa. Det är inte vad jag vill någon gång, faktiskt!
Har jobbat så med 2 op-syrror på sal på en annan operationsavdelning och vi nästan slogs om att instrumentera.Inte kul! Nej, låt oss göra det vi är bäst på! Jag vill vara sjuksköterska, ansvara för patiententen genom hela den perioperativa processen. Dessutom är undersköterskorna på op i Falun är så otroligt duktiga och kunniga och har ett mycket avancerat jobb!, Låt mig slippa lära mig deras jobb också, jag har fullt upp med att vara bra på det jag ska göra.
Men debatten är fri, tyck till vetja!
Annie


Kommentera

