jump to navigation

Random på Centraloperation 04 november 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Vår arbetsplats här i Falun är en s k Centraloperation, dvs vi opererar ”allt”. Om jag däremot skulle flytta till t ex Stockholm, ja då skulle jag bli anställd på exempelvis ”gyn-operation” eller ”ortoped-operation”.

En Centraloperation bjuder på mycket omväxling …… lite random … kan man säga.  Så här såg mitt kvällspass ut tidigare i veckan:

Kl 12.30 får jag gå in på en stor kärloperation, ett aorta-aneurysm. Mycket folk, stämningen är tät och koncentrationen på topp. Kort därefter fortsätter jag med att avlösa en kollega på en struma som har tagit lång tid, och gör sedan iordning för en laparoscopisk galla. Blir därefter placerad på en öppen galla, där vi avslutar operationen och får möjlighet till en mat-paus. Då är det skönt att få vila fötterna och huvudet en stund. toalett

Och kom ihåg; fyll på med vätska och besök toaletten inför resten av ditt arbetspass!!

Sedan tar jag vid på en fotledsoperation med allsköns borrar, stift, plattor och skruvar. Snickeri på hög nivå, ska ni veta! Och vips ….. lite gips ….det blir bra. Passar sedan på att plocka saker inför morgondagen, bl a inför TUR-P (hyvling av prostata) och vaginala hysterectomier (borttagning av livmodern).

Tar sedan en titt i diskrummet och vårt packningsrum BoA. Där finns alltid mycket jobb så det är bara att hugga i. Scanna-diska-scanna-scanna-packa-scanna-autoklavera-scanna …. får nästan lite ICA Maxi-feeling.

Kl 21.00 blir jag avlöst och går upp i omklädningsrummet. Jag tittar ner på mina stödstrumpor och ser ett STORT hål på stortån. Håller med Maria, att nu är det dags för ny-investeringar …. 🙂

// Bye bye Anna

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

