jump to navigation

Ett ärr kan säga så mycket… 19 november 2009

Posted by annie0808 in dagbok.
trackback

Är en flitig besökare av Friskis&Svettis och duschar följaktligen ganska ofta ihop med för mig okända kvinnor och tjejer. Väldigt ofta så konstaterar jag också att många har operationsärr. Jag vet nästan alltid vad de är opererade för! Nästan utan att egentligen tänka på det  noterar jag…. ”den tjejen har opererat diskbråck, så ung- hmmm” och hon fick ett kejsarsnitt innan man alltid la bikinisnitt även på akuta snitt, så bra att man gör det nu……eller det kan ju vara en hysterectomi….” ”och den kvinnan har opererat blindtarmen”, ”och kära nån vilket fult ärr hon fick efter sin öppna galla!” ”Det är viktigt att ha en bra sutureringteknik när man syr ihop operationssår…..”

Allt detta står jag och reflekterar över medan jag duschar eller torkar mig.

Snacka om att vara yrkesskadad!

Men det blir ju så i det här yrket man tänker inte på samma saker som ”vanliga” människor kanske…

Det ÄR viktigt med en bra sutureringsteknik! För snart två år sedan gick jag en 7,5 poängs utbildning i suturteknik på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Otroligt roligt och precis rätt vidareutbildning för en op-syrra. Lärde mig jättemycket om hudens anatomi, sårläkningsprocessen,  fick ta del av studier gjorda på olika sutureringstekniker, lärde mig om olika sutureringsmaterial osv. Och massor med praktiska övningar i suturteknik. På examinationen fick vi förutom muntligt och skriftligt förhör även ”sy upp”.

Den kursen rekommenderas varmt om den finns kvar. Dessutom är det ju så roligt att träffa op-syrror från hela vårt avlånga land!

(Man kanske ska söka jobb i Lund förresten. där syr visst op-syrrorna alltid ihop efter kejsarsnitten. Det säger de på den fina filmen  som Maria och Inger skrev om häromdagen. Låter inte det kul så säg!!)

Annie

Kommentarer»

1. Dagens bloggtips 30/11 2009 « Veronica, en vandring bland rosor och törnen… - 30 november 2009

[…] inlägg: ”Ett ärr kan säga så  mycket”  (Hehe, just det här känner jag så väl […]

2. nurseingreen - 01 december 2009

Stämmer med att op-sköterskorna i Lund syr ihop efter ett snitt, de verkar tycka det är roligt och kirurgen att det är skönt att de kan få gå iväg. 🙂
//En anestesisjuksköterska som brukar kika över narkosbågen när det sys.

3. ingerla - 07 december 2009

Det är roligt att sy! Jag jobbade en period i början på 90-talet på Thoraxoperation i Uppsala och då fick man ofta sy, både på benet efter att graft tagits och huden på opsåret på bröstkogen.
Numer blir det inte så ofta eftersom man staplar såren mer o mer. Det går ju fortare och som vi alla vet – tid är pengar!
Inger


Kommentera

