jump to navigation

Operationssjuksköterskor över 45 02 december 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

I förrgår damp tidningen ”Uppdukat” ner i brevlådan (operations-sjuksköterskornas egna tidning). Det är alltid lika spännande att läsa den, att få ta del av andras upplevelser och tankar, att få ta del av nya råd och rön gällande vårt yrke och se att vi ändå har det ganska lika oavsett var i landet vi bor och arbetar.

I detta nummer kan man dessutom få ta del av ”vår” op-syrra Annie’s reportage ”Mitt i vardagen”. (finns tyvärr inte att lägga ut här 😦 ) Hon berättar om hennes vardag på C-op här i Falun. Mycket läsvärt!

Ett annat reportage i Uppdukat handlade om en op-syrra som nu går i pension och hon ger en jättefin bild av sitt liv inom detta yrke. På ett ställe skriver hon att … ”Då jag började jobba natt, så fanns inga operationssköterskor över 45 år. Det ansågs vara alldeles för jobbigt att stå hela dagarna, så de över 45 års ålder sökte sig någon annanstans. Det är tur att man orkar stå idag!”….

Kan ni tänka er!! Om ingen över 45 år fortsatte att arbeta som op-syrra i dagens läge?!? Mon dieu, n’est-ce pas? Jag har inga exakta siffror på vår yrkesgrupps åldersstruktur, men min känsla säger mig att medelåldern nog hamnar just där … 45-50 år. Rätta mig någon om jag har fel. Det är just denna åldersgrupp som bär upp hela operations-Sverige.

Hade själv ett arbetspass häromdagen med en äldre kollega … och det måste jag säga …. vilken fart! Vilken entusiasm! Vilken kraft och nyfikenhet hon fortfarande bär på efter alla år som op-syrra!! ”-Åh, Anna! Visst är detta det allra roligaste!?!” … utbrister hon med glittrande ögon där hon står mitt i röran bland tolv fullpackade knä-protes-galler. Och jag minns att det var just detta som slog mig när jag var ny op-syrra ….. att dessa äldre op-syrror verkade brinna så oerhört för sitt yrke … och så högt upp i ålder. Det är fantastiskt, inte sant?! Hoppas. Hoppas. Hoppas att jag blir likadan.

// Bye bye Anna 🙂

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

