jump to navigation

Plocka plaque 06 december 2009

Posted by annak in dagbok.
trackback

Ibland får jag för mig  att många oinvigda tror att kirurgi och operation innebär någonting väldigt mystiskt, högteknologiskt och nästan lite ”hokus pokus”. Inte så konstigt, med tanke på de stängda dörrar vi har in till Operations-avdelningarna. Numer kan man ju dock se operationer ganska så ingående i TV-serier såsom ”plastikkirurgerna” eller ”sjukhuset” m m. Så folk förstår nog mer och mer. Det är bra. Vi utför nämligen inget hokus-pokus  …. utan operationer är hårt arbete, väldigt konkret och handfast. Vi sågar, spikar, hamrar, syr, skär, lagar och lappar, borrar och filar … och syr .. och syr igen.

Häromdagen var jag med på en Carotis-operation. Det innebär lite kortfattat att man går in i Carotis-kärlet (sitter på halsen), lokaliserar förkalkningarna (förträngningen som minskar blodgenomströmningen), plockar ut detta ”plaque”, syr ihop kärlet igen för att sedan sy ihop såret och lägga på förband.

Mitt under denna operation säger kärlkirurgen; ”Men Anna, vet du vad? Jag träffade några operationssjuksköterskor i Skåne förra veckan … och de berättade om er fantastiska blogg. Hur hittar jag den?” Jag blev förstås jätteglad och berättade lite mer om bloggen och hur han skulle hitta den.

Efter mycket pillande och trixande hade kirurgerna lyckats ta ut det lilla plaquet … ca 1×2 cm … en liten äcklig klump liksom. Jag lade det på mitt bord och vi spolade kärlet rent. Jag utbrast: ”Men ååhhh, så fiiiiint det blev. Vad duktiga ni är!!” För det är de faktiskt, kirurgerna, där de står med händer stora som … ja ursäkta … dasslock (8 1/2) .. och pysslar med så pyttesmå operationer där varje rörelse måste vara skicklig, delikat och mycket väl avvägd. ”-Ja men Anna! … detta måste du ju skriva om på er blogg … hur fint det här blev … ha ha …”. Så nu gör jag det. 🙂

// Bye bye Anna

Kommentarer»

1. Karin - 08 december 2009

Hahaha, vad roligt!

Jag gillar att läsa er blogg, man blir nyfiken på yrket verkligen. Själv är jag nyfärdig syrra sen 6 mån tillbaka. Jag har några frågor jag har funderat över agående hur det är att jobba på op.

– Är det inte jobbigt att stå i så många timmar i sträck? Och att inte kunna klia sig i huvet under operation?
– Saknar ni inte att ha hand om vakna patienter?
– Känns inte arbetsmiljön instängd inne på op med allt det sterila, ni jobbar så långt ifrån dagsljuset och ”verkligheten utanför”?
– Är det inte tråkigt att hålla på och räkna alla saxar och peanger?

2. annak - 09 december 2009

Hej Karin! Det glädjer oss att vi väcker din nyfikenhet … 🙂 Jag svarar gärna på dina frågor.
Att stå länge, det är en träningssak. Man övar upp sig helt enkelt. Tänk på alla som jobbar i affär t ex, eller som frisörer …?! Men vårt jobb är ju så mycket mer SPÄNNANDE och man är så fokuserad att man inte känner om det kliar i huvudet. Skulle det dock klia så man blir tooookig, … ja då tar man en peang, kliar sig, och slänger den åt sidan utanför såret.
Vi möter patienterna en stund före operation och då får vi etablera en kontakt. Denna kontakt är jätteviktig för då bygger vi en tillitsfull relation så att patienten känner sig trygg.
Jo visst, känner man sig instängd ibland. Men det är förvånansvärt sällan som jag tycker att den känslan poppar upp. På våren, när vädret är fint och allt står i blom … ja då suckar vi och tittar ut genom fönstret. Men pollenallergiker …. de trivs inne på våra väl-ventilerade salar då!!
”Verkligheten utanför” … ja, vad är verklighet .. egentligen … om man tänker efter? Mitt arbete känns ibland som livets sanning … och mycket verkligt. 🙂
Det är INTE tråkigt att räkna saxar och peanger. Det hävdar jag med bestämdhet. Man utvecklar en otrolig skicklighet på att hålla koll på allting, och att ha ordning och reda. Operationssjuksköterskor är ett mycket välorganiserade släkte !! Hmmm…. på gott och ont :). Kan bli jobbigt hemma för övriga familjen… ha ha.

Hoppas du fått några bra svar. Fortsätt läs vår blogg … och våga fråga igen!! // Bye bye Anna


Kommentera

