jump to navigation

Variation på operation 08 december 2009

Posted by guran69 in dagbok.
trackback

Efter ett nattarbetspass och ett par dagpass så slår det mig vilket fantastiskt varierat arbete vi opsyrror har här i Falun. Under dessa arbetspass har jag hunnit vara med om två kejsarsnitt ( det blev en liten tomtenisse var gång), operera två olika frakturer, göra en diagnostisk laparaskopi (med titthålsteknik leta efter vad som är sjukt i patientens mage) , göra några olika mindre ingrepp på av både kirurgisk och gynekologisk karaktär och slutligen vara med när en patient fick en höftprotes. När jag sedan tittar ytterligare några dagar  tillbaka var jag en i teamet runt de patienter som opererades för Gastric by pass. Det är precis som vi säger i vår film, -Vi är med där det händer, i händelsernas centrum!

/Maria

Kommentarer»

1. Emelie - 09 december 2009

Hej Op-syrror!
Jag skrev till er förut om att ni verkligen hade inspererat mig till att söka till högskolan och utbilda mig till sjuksköterska…och sedan vidare. Så jag ville berätta för er att antagningsbeskedet har kommit från Högskolan Dalarna och jag kom in!!! HURRA! Och har tackat ja till min plats. Jag vill verkligen tacka er för en sådan bra blogg och att ni är så insperande. Så nu är det att ladda för vårterminen, så hoppas jag självklart att vi ses under utbildningens gång! Kram er till er alla/ Emelie

guran69 - 09 december 2009

Stort grattis!!
Vad kul att du kom in! Vi bugar och tackar för berömmet. Det var verkligen ett av våra mål när vi startade bloggen, att inspirera andra till att läsa till sjuksköterska, och förhoppningsvis vidare till operationsjuksköterska! Ha en skön jul och ladda batterierna inför studierna.
/Maria 🙂

2. annak - 09 december 2009

Grattis!! Vill också önska dig lycka till! // Anna

3. AngoStura - 09 december 2009

Ja, ni skriver väldigt fint om ert arbete. Roligt att läsa och snygga stödstrumor!

Funderar också på att bli operationssjuksköterska, är redan sjuksköterska. Har en dum fråga (nej, just det , det finns ju inga dumma frågor 😉 ) : Hur är det med doktorerna? Skäller de och beter sig? Vissa alltså? Har för mig om en op-syrra som berättade om otrevliga kirurger. Blir det jobbiga konflikter? Eller kan man bara säga till dem: ”Var tyst, annars får du instrumentera dig själv!!!

guran69 - 10 december 2009

Jag tycker att det nästan alltid är ett bra teamarbete på salen. Alla har viktiga uppgifter som behövs för att det ska fungera. Det är väl som i alla sammanhang i livet att det alltid finns några personer som man fungerar mindre bra med. Det är bara att göra det bästa av det, och man kan naturligtvis säga ifrån, vi är ju vuxna människor som ska respektera varandra, eller hur?

/Maria

4. ingerla - 11 december 2009

Emelie!
Är du den Emilie jag känner, som gått i skolan med min dotter?
Jag hoppas det! Jag tror du blir en bra sjuksköterska! Jätte-kul!
// Inger

5. Emelie - 13 december 2009

Hej Inger!
Visst är jag den Emelie som din dotter känner! Det var faktiskt hon som tipsade hit mig första gången, och sen har jag blivit fast i er Opsyrror och eran speciella vardag. Tack så mycket, jag ska göra mitt bästa så hoppas jag vi ses i ”yrkes-livet” om inte allt för länge!

6. ingerla - 14 december 2009

Vad roligt att det var DU EMELIE!
Roligt också på vilket sätt du fått inspiration att vilja bli sjuksköterska, genom vår blogg! Fortsätt tipsa alla andra du känner att den finns! Vi kommer att behöva många nya operationssjuksköterskor inte bara i Falun utan i hela Sverige, då stora pensionsavgångar väntas dom närmsta åren!
Lycka till med utbildningen och välkommen till C-op! //Inger


Kommentera

