jump to navigation

Hand-sk-sprit, näää 21 december 2009

Posted by annie0808 in dagbok.
trackback

Jobbade ihop med op-syster Karin  häromdagen och då började vi prata om sprit på handskarna. Jag har lärt mig att man aldrig får ha klorhexidinsprit, eller annan sprit heller på handskarna, för att klorhexidinet kan komma in i vävnaden  från handskarna. Karin hade också lärt sig det samt att spriten förstör materialet i handskarna och gör dem mer genomsläppliga. Jag har gått min VUB i Örebro och Karin har gått sin i Luleå, så trots att vi kommer från olika utbildningsanstalter så har vi lärt oss samma sak. På min förra arbetsplats var det också ett vedertaget arbetssätt att man byter handskar efter steriltvätten, eller använder tvätthandskar. En alldeles ovetenskaplig rundfrågning bland kollegorna i Falun visar att de flesta tänker så här, ingen sprit på handskarna!

Men i dess” evidensbaserade” tider så kan man ju undra hur vetenskapligt detta är. Har Karin och jag förlegad kunskap eller finns det något vetenskapligt belägg för detta? Hjälp oss någon! Kanske någon handsktillverkare har svar på frågan, finns det studier gjorda? Var kan man läsa om detta!

Vi är så nyfikna!

Annie (som aldrig har sprit på handskarna under op)

Kommentarer»

1. Jessica, arbetsterapeut :) - 22 december 2009

Lasarettsbiblioteket har tillgång till stora databaser där du kan söka, du kan även få hjälp av personalen i på biblioteket, enkelt och bra! Jag brukar också kolla på http://www.uppsatser.se om det finns något bra där.

2. annie0808 - 22 december 2009

Tack snälla ,ska genast kolla och God Jul!

3. Emelie - 13 januari 2010

Hej! Ser era funderingar om handskar + handsprit.. Jag läser till ssk nu och vi har lärt oss samma sak i skolan. ABSOLUT inte sprita handskar. Och det verkar stämma att det är för att de blir genomsläppliga, googlade och hittade det här inlägget på Familjeliv.se:

”Hygiensköterskan hos oss föreläste häromåret och då lärde jag mig ngt jag inte hört tidigare.
Handsprit förstör materialet i handskarna så det blir genomsläppligt. Man ska därför se till att lufttorka ordentligt innan man drar på sig handskarna.
Ibland ser man dessutom personal som spritar handskarna istället för att byta dem – iofs länge sen jag såg det nu – och då kunde man enligt föreläsaren lika gärna vara helt utan.” http://www.familjeliv.se/Forum-5-68/m28109735.html

Vilken trevlig blogg förresten. Har inte bestämt mig vad jag ska läsa vidare inom, men jag ska läsa vidare har jag iallafall bestämt 🙂 Ha det gott!


Kommentera

