jump to navigation

-29 Brrrrr 09 januari 2010

Posted by annie0808 in dagbok.
trackback

Ja inte vet jag om jag njuter lika mycket av min julledighet som jag brukar! Det är ARKTISK kyla i det här landskapet. 25-30 minusgrader dag efter dag. Hade ju tänkt åka sisådär 10 mil på skidor göra lite utflykter på isen, kanske lite slalom i Romme med släkt och vänner, som brukar dimpa ner så här i jullovstider. ”25 grader kallt” skriker alla i telefonen, ”då kommer vi inte!!” Och så håller de sig på sina sydligare breddgrader där det bara är typ -10.

Jag har väl åkt ca 2 mil på skidor, men även den mest entusiastiska skidåkare får ge upp när lungorna fryser ihop och fingrarna trillar av. Återstår att läsa böcker framför brasan. Enda stället som är varmt i det gamla dragiga huset…. inte så dumt det heller. Man kan ta en kort promenad också UTAN hundar. De får kramp i tassarna direkt, först en, sen två, sen tre tassar till slut ligger de på rygg, som två strandade skalbaggar, hjälp! Bara att dra hem dem.

En frusen mus förirrade sig in i mitt kök i går, där är det ändå är 16 plusgrader. Han visste inte att det fanns två utvilade jakthundar i huset. Oj vilken jakt det blev, trodde inte att rådjurshundar är så bra på frusna möss!! Jakten slutade lyckligt för alla utom för musen…

Men, man får väl ändå vara glad att det är vinter när det ska vara vinter, värre är grått och slask.

Hur har ni det ni som jobbar, håller ventilationen sig som den ska??? Jag ska nog inte klaga så mycket över kylan på op mer, puhh,  vad är det mot 29 grader minus!!

Annie

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

